Ferramentas para o xornalismo móbil
O xornalista móbil ou “mojo” debe aprender a utilizar o seu smartphone como ferramenta de traballo. Ben como organizador ou como soporte de produción ou difusión, os móbiles son os mellores aliados para os xornalistas. A continuación ofrécese unha serie de recursos e ferramentas que facilitan esta tarefa.
Vídeo
Quik: aplicación móvil para a edición de vídeo
FilmicPro: ferramenta para a gravación de vídeo
Kinemaster: aplicación móvil para a edición de vídeo
Imaxes
Phonto: ferramenta para a edición fotográfica que permite inserir texto nas imaxes dunha maneira sinxela
Canva: ferramenta para o deseño e creación de contido web
Adobe Spark Post: aplicación para a creación de historias gráficas para as redes sociais
Legend: ferramenta para a creación de títulos animados
Snapseed: ferrramenta para edición profesional de fotografías
Fotos e audios
JamSnap: ferramenta que permite agregarlle son ás imaxes
Soundcircles: ferramenta que permite agregarlle son ás imaxes
Thinglink: aplicación para crear imaxes interactivas
Fotos e vídeos
PicPlayPost: ferramenta para combinar vídeos e imaxes dun xeito dinámico
PhotoGrid: ferramenta para a creación de collages de fotografías
Gif
GifPartyPro: para a creación de gifs animados
Storytelling
Steller: app gratuita para crear relatos visuais
Unfold: ferramenta para a edición de historias en Instagram
Outros
Storyboard by Google: aplicación que permite transformar fotografías e vídeos en cómics
Loopsie: para a creación de imaxes en movemento
Tiny Planet Photos: para transformar fotografías en imaxes 360
Expertos en xornalismo móbil
Relación de expertos, capacitadores e investigadores sobre xornalismo móbil no panorama internacional.
Ivo Burum | Capacitador de xornalismo móvil (Australia) | http://smartmojo.com/ |
Stephen Quinn | Capacitador de xornalismo móvil (Australia) | https://sraquinn.org/ |
Glen Mulcahy | Capacitador de xornalismo móbil (RTE, Irlanda) | https://twitter.com/GlenBMulcahy |
Oscar Westlund | Profesor e investigador (Suecia e Noruega) | https://www.oslomet.no/om/ansatt/oscarw/ |
Robb Montgomery | Profesor de xornalismo móbil e capacitador de reporteiros nos seguintes medios: CNN, The New York Times, Reuters, Channel News Asia, Belgian Public Television, Russ Media, Al Jazeera e Singapore Press Holdings | https://robbmontgomery.com/ |
Yusuf Omar | Capacitador de xornalismo móbil (Londres) | https://twitter.com/yusufomarsa?lang=es |
Corinne Podger | Profesora de xornalismo móvil na University of Melbourne (Australia) | https://twitter.com/corinne_podger |
Marc Blank-Settle | Capacitador de xornalismo móbil na BBC (Londres) | https://twitter.com/MarcSettle |
Philip BromwellVerified account | Editor de contidos móbiles na RTE (Irlanda) | https://twitter.com/philipbromwell?lang=en |
Sanshey Biswas | Xornalista móbil (India) | https://twitter.com/sanshey?lang=en |
Eleanor Mannion | Directora de noticias de RTE News e documentalista mojo de Dublín (Irlanda) | https://twitter.com/eleanormmannion |
Marcus Bösch | Instructor de xornalismo móbil (Alemania) | https://twitter.com/m_boesch?lang=de |
Nicki Fitz-Gerald | Fotógrafo móbil (Inglaterra) | https://twitter.com/iphoneographyC |
Björn Staschen | Liderou a innovación da cadea pública alemana NDR na área de xornalismo móbil (Alemania) | https://twitter.com/bjoernsta?lang=de |
Wytse Vellinga | Pioneiro xornalista móvil na emisora holandesa Omrop Fryslân (Holanda) | https://twitter.com/WytseVellinga |
Leonor Suárez | Xornalista móbil na RTPA de Asturias (España) | https://twitter.com/leonorsuarezro?lang=es |
Patricia O’Callaghan | Xornalista móbil na RTÉ (Irlanda) | https://twitter.com/ocallap?lang=en-gb |
Carmela Ríos | Xornalista móbil experta en desenvolvemento de novos formatos para redes sociais (España) | https://twitter.com/carmelarios |
Comunidades en redes sociais sobre xornalismo móbil
Mojofest: grupo de Facebook creado por Glen Mulcahy despois da celebración da primeira conferencia Mojocon sobre xornalismo móbil en Dublín (Irlanda, 2015). É un espazo para compartir e intercambiar ideas.
MojoLatam: espazo na rede social Facebook para a tipificación do xornalismo móbil en Latinoamérica.
Mobile Storytelling Educators: grupo de Facebook destinado a profesores, investigadores e profesionais do xornalismo móbil
iOS Filmmakers: para xornalistas móbiles que usan o sistema operativo iOS
KineMaster Help: para a comunidade de xornalistas móbiles que usan o editor KineMaster
Eventos | Conferencias actuais sobre xornalismo móbil
Mojo Festival – Do 6 ao 8 de xuño do 2019 en Galway (Irlanda)
Mobile World Congress – Do 25 ao 28 de febreiro do 2019 en Barcelona (España)
VideoMobile – 7 de febreiro do 2019 en París (Francia)
Webs de referencia sobre xornalismo móbil
- Mobile Journalism Manual: o Kas Media Programme e o equipo de xornalistas multimedia liderados por Corinne Podgercrearon un manual online en inglés, gratuito e en aberto, para ensinarlle aos xornalistas como producir contidos de calidade a través dos seus teléfonos móviles. O manual incorpora unha guía sobre aplicacións e equipos que axudarán aos profesionais a facer vídeos de calidade. Poden consultarse tamén cinco seccións específicas sobre narración visual, filmación, edición, videos sociais e transmisión.
- SmartMojo: web creada por Ivo Burum con comentarios, reseñas, videos de capacitación e consellos sobre como facer mojo e como crear poderosas historias dende os dispositivos móbiles.
- Hashtag our stories: rede global de xornalistas móbiles. A través do hashtag #hashtagourstories pódese acceder ás historias feitas cos smartphones por parte das persoas que forman parte desta comunidade.
Libros actuais e de referencia sobre xornalismo móbil
2014 | A Field Guide for Mobile Journalism | Robb Montgomery |
2015 | Reflexiones móviles: el periodismo en la era de la movilidad | Fernando Irigaray |
2015 | MOJO: The Mobile Journalism Handbook: How to Make Broadcast Videos with an iPhone or iPad | Ivo Burum & Stephen Quinn |
2017 | #MOJO Manual de periodismo móvil | José Manuel Pérez Tornero, Miguel Ángel Martín-Pascual, Nuria Fernández (eds.) |
2017 | La transformación digital de una redacción y el periodismo móvil (mojo) | Pipo Serrano Blanquer |
2018 | Mobile and Social Media Journalism: A Practical Guide | Anthony Adornato |
2018 | Smartphone Video Storytelling | Robb Montgomery |
2018 | Mobile-First Journalism: Producing News for Social and Interactive Media | Steve Hill & Paul Bradshaw |
2019 | Mobile Storytelling: A journalist´s guide to the smartphone galaxy | Björn Staschen, Wytse Vellinga & Tina Busch |
Referencias bibliográficas sobre xornalismo móbil
Blankenship, J.C. (2016). Losing their ‘mojo’? Journalism Practice, 10(8), 1055-1071. https://doi.org/10.1080/17512786.2015.1063080
Bruhn, K. (2013). What´s mobile in mobile communication? Mobile Media & Communication, 1(1), 26-31. https://doi.org/10.1177/2050157912459493
Carah, N. (2017). Algorithmic brands: A decade of brand experiments with mobile and social media. New Media & Society, 19(3), 384-400. https://doi.org/10.1177/1461444815605463
Cebrián, M., & Flores, J.M. (2011). Periodismo en la telefonía móvil. Madrid: Fragua.
Fumero, A.M. (2010). Introducción: La red en el móvil. Telos, 83, 43-49. https://bit.ly/2xpW0QO
Geser, H. (2004). Towards a sociological theory of the mobile phone. Sociological Institute. Zurich: University of Zurich.
Goggin, G., & Hjorth, L. (2009). The question of mobile media. In G. Goggin, & L. Hjorth (Eds.), Mobile technologies: from telecommunications to media. New York: Routledge.
GSMA (2018). The Mobile Economy 2018. https://bit.ly/2K6AFo6
Humphreys, L., Karnowski, V., & Von-Pape, T. (2018). Smartphones as metamedia: A framework for identifying the niches structuring smartphone use. International Journal of Communication, 12, 2793-2804. https://bit.ly/2NVVgwr
Kim, S., Lee, J., Hwang, Y., & Jeong, S.H. (2016). Effects of prominent in-game advertising in mobile media: cognitive, affective, and behavioural outcomes and the moderating role of persuasion knowledge. International Journal of Mobile Communications, 14(3), 203-225. https://doi.org/10.1504/IJMC.2016.076271
Lewis, S.C., & Westlund, O. (2015). Actors, actants, Audiences, and activities in cross-media news work. Digital Journalism, 3(1), 19-37. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.927986
Ling, R. (2004). The mobile connection: The cell phone´s impact on society. San Francisco: Morgan Kaufmann Publishers.
Ling, R., & Haddon, L. (2001). Mobile telephony and the coordination of mobility in everyday life. R&D Report. Telenor. Oslo: Telenor FOU.
Lorenzo-Dus, N., & Bryan, A. (2011). Recontextualizing participatory journalists’ mobile media in British television news: A case study of the live coverage and commemorations of the 2005 London bombings. Discourse & Communication, 5(1), 23-40. https://doi.org/10.1177/1750481310390164
Márquez, I. (2017). El smartphone como metamedio. Observatorio, 11(2), 61-71. https://bit.ly/2xqCFis
Martín, V. (2009). Identidades juveniles móviles: la sociedad de la comunicación personal. Educación, Lenguaje y Sociedad, 6, 53-68.
Matsuda, M. (2005). Discourses of Keitai in Japan. In M. Ito, D. Okabe, & M. Matsuda (Eds.), Personal, Portable, Pedestrian: Mobile Phones in Japanese Life (pp.19-40). Cambridge, MA: The MIT Press.
Mills, J., Egglestone, P., Rashid, O., & Väätäjä, H. (2012). MoJo in action: The use of mobiles in conflict, community, and cross-platform journalism. Continuum, 26(5), 669-683. https://doi.org/10.1080/10304312.2012.706457
Oksman, V., & Rautiainen, P. (2002). Toda la vida en la palma de mi mano. La comunicación móvil en la vida diaria de niños adolescentes de Finlandia. Revista de Estudios de la Juventud, 57, 25-32. https://bit.ly/2png16k
Sánchez-Valverde, E., & Aguado, J.M. (2010). Dispositivos móviles y convergencia digital en los grupos de comunicación españoles: la perspectiva de los profesionales. In J.A. García-Domínguez, & M. De-Moragas, II Congreso Internacional AE-IC Comunicación y Desarrollo en la Era Digital. Málaga.https://bit.ly/2NtROd5
Scolari, C.A., Aguado, J.M., & Feijoo, C. (2012). Mobile media: Towards a definition and taxonomy of contents and applications. International Journal of Mobile Technologies, 6(2), 29-38. https://bit.ly/2xBqFdw
Soletic, A. (2008). Telefonía móvil: Nuevos territorios virtuales en la sociedad de redes. CAC Doc Central Telefonía Móvil. Santa Fe (Argentina): Universidad Nacional del Litoral. https://bit.ly/2Gf8tO4
Virpi, O. (2010). The mobile phone: A medium in itself. VTT: Tampere.
Wei, R. (2013). Mobile media: Coming of age with a big splash. Mobile Media & Communication, 1(1), 50-56. http://doi:10.1177/20501579124594p4
Wei, R., & Lo, V. (2006). Staying connected while on the move. New Media & Society, 8(1), 53-72. https://doi.org/10.1177/1461444806059870
Westlund, O. (2011). Cross-media news work: Sensemaking of the mobile media (R)evolution. Gothenburg: University of Gothenburg.
Westlund, O., & Färdigh, M.A. (2015). Accessing the news in an age of mobile media: Tracing displacing and complementary effects of mobile news on newspapers and online news. Mobile Media & Communication, 3(1), 53-74. https://doi.org/10.1177/2050157914549039