Cibermedios nativos dixitais en España: formatos narrativos e estratexia móbil 

Versión en castellano

PROXECTO DE I+D+I DO PROGRAMA ESTATAL DE INVESTIGACIÓN, DESENVOLVEMENTO E INNOVACIÓN ORIENTADA AOS RETOS DA SOCIEDADE

  • Organismo: Ministerio de Ciencia, Innovación e Universidades
  • Referencia: RTI2018-093346-B-C33
  • Investigador principal 1: Xosé López García
  • Investigador principal 2: Berta García Orosa
  • Duración: 3 anos (2019-2021)
  • Forma de citar este proxecto: Este artículo elaborouse no marco do proxecto Cibermedios nativos digitales en España: formatos narrativos y estrategia móvil (RTI2018-093346-B-C33), do Ministerio de Ciencia, Innovación e Universidades, cofinanciado polo Fondo Europeo de Desenvolvemento Rexional (FEDER).

Obxectivo

O obxectivo principal é a análise da influencia do xornalismo móbil e os formatos narrativos nos medios nativos dixitais, desde o punto de vista da produción, distribución e recepción de contidos, e as consecuencias deses procesos na reconfiguración do xornalismo na web e en soportes móbiles. Para abordar este obxectivo, dentro do proxecto coordinado Cibermedios nativos digitales en España: caracterización y tendencias, plantéxase: (1) determinar as características definitorias do xornalismo móbil nas redaccións dos cibermedios nativos dixitais de España: integración, alcance e perspectivas futuras; (2) identificar estratexias (produción/distribución/recepción) presentes no ecosistema mediático español do xornalismo móbil; (3) detectar singularidades nas estratexias asociadas aos medios nativos dixitais que os diferencian dos medios matriciais.

Equipo de investigación
  • López García, Xosé (IP1)
  • García Orosa, Berta (IP2)
  • Ferrás Sexto, Carlos
  • Otero López, María Luisa
  • Pousa Estévez, Xosé Ramón
  • Silva Rodríguez, Alba
  • Soengas Pérez, Xosé
  • Toural Bran, Carlos
  • Costa Sánchez, Carmen
  • Neira Cruz, Xosé Antonio
  • Rodríguez Vázquez, Ana Isabel
Equipo de traballo
  • García Vázquez, Yolanda
  • Negreira Rey, María Cruz
  • Pérez Seijo, Sara
  • Sixto García, José
  • Vázquez Herrero, Jorge
  • Vizoso García, Ángel Antonio
  • Limia Fernández, Moisés (colaborador)
  • Messias Canavilhas, João Manuel (colaborador)
  • Nel, François (colaborador)
  • Westlund, Oscar (colaborador)

Proxecto coordinado

Cibermedios nativos digitales en España: caracterización y tendencias

  • Investigador coordinador principal 1: Ramón Salaverría Aliaga
  • Investigador coordinador principal 2: María del Pilar Martínez-Costa Pérez
  • Acrónimo do proxecto coordinado: DIGINATIVEMEDIA

Dende o sitio web Infotendencias realizaranse comunicacións puntuais sobre este proxecto.


Resultados

Monografía Medios nativos digitales en España (2021)

Artigos WoS/Scopus

Costa-Sánchez, C.; López-García, X. (2020). Comunicación y crisis del coronavirus en España. Primeras lecciones. El profesional de la información, 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.04

Costa-Sánchez, C., & López-García, X. (2021). Narrativas transmedia sociales en el ámbito hispanoamericano (2014-2018). Arte, Individuo y Sociedad33(1). https://doi.org/10.5209/aris.67561

Gallur Santorum, S.; García-Orosa, B. (2019). El uso de las fuentes como estrategia de producción informativa en una agencia de noticias de género: El caso de CIMAC. Estudios sobre el mensaje periodístico, 25(3), 1421-1443. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.66995

García-Orosa, B. (2019). 25 años de investigación en comunicación organizacional digital. El profesional de la información, 28(5). https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.17

García-Orosa, B. (2021). Disinformation, social media, bots, and astroturfing: the fourth wave of digital democracy. El Profesional de la Información. https://doi.org/10.3145/epi.2021.nov.03

García-Orosa, B. (2021). Periodismo en los medios digitales. Estrategias emergentes en la Lusofonía en la era del periodismo híbrido y automatizado. Observatorio (OBS*)15(4), 77–95. https://doi.org/10.15847/obsOBS15420211901

García-Orosa, B., & Alafranji, M. (2021). Engagement as an emerging value on the television channel Al Jazeera. Comparative analysis of AJA and AJE (2016-2020). Communication & Society34(4), 1–16. https://doi.org/10.15581/003.34.4.1-16

García-Orosa, B., Gamallo, P., Martín-Rodilla, P., & Martínez-Castaño, R. (2021). Hybrid Intelligence Strategies for Identifying, Classifying and Analyzing Political Bots. Social Sciences10(10), 357. https://doi.org/10.3390/socsci10100357

García-Orosa, B.; López-García, X.; Vázquez-Herrero, J. (2020). Journalism in Digital Native Media: Beyond Technological Determinism. Media and Communication, 8(2). https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.2702

Gutiérrez-Caneda, B.; Pérez-Seijo, S.; López-García, X. (2020). Analysing VR and 360-degree video apps and sections. A case study of seven European news media outlets. Revista Latina de Comunicación Social, 75, 149-167. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1420

López-García, X., Costa-Sánchez, C., & Vizoso, Á. (2021). Journalistic Fact-Checking of Information in Pandemic: Stakeholders, Hoaxes, and Strategies to Fight Disinformation during the COVID-19 Crisis in Spain. International Journal of Environmental Research and Public Health18(3). https://doi.org/10.3390/ijerph18031227

López-García, X.; Silva-Rodríguez, A.; Vizoso, Á.; Canavilhas, J.; Westlund, O. (2019). Periodismo móvil: Revisión sistemátca de la producción científica. Comunicar, 59. https://doi.org/10.3916/C59-2019-01

López-García, X., & Vizoso, Á. (2021). Periodismo de alta tecnología: signo de los tiempos digitales del tercer milenio. El Profesional de La Información, 30(3). https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.01

López-García, X.; Vizoso, Á.; Pérez-Seijo, S. (2019). Verification  initiatives in the scenario of misinformation. Actants for integrated plans with multi-level strategies. Brazilian Journalism Research, 15(3). 10.25200/BJR.v15n3.2019.1215

Pérez-Seijo, S. (2021). Uso del vídeo 360o por los medios nativos digitales. Análisis exploratorio de los primeros pasos en el ecosistema periodístico español. El Profesional de la Información, 30(3). https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.04

Pérez-Seijo, S., & Vizoso, Á. (2021). ¿Infografías en los reportajes en vídeo 360o? La integración de la visualización de la información en entornos esféricos. Estudios sobre el Mensaje Periodístico27(2), 607–622. https://doi.org/10.5209/esmp.70547

Rodríguez-Vázquez, A. I.; Silva-Rodríguez, A.; Direito-Rebollal, S.; García-Orosa, B. (2020). Conventions and disruptions in the coverage of political events in linear and social TV. 2019 26M election night analysis. El profesional de la información, 29(2). https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.05

Silva-Rodríguez, A. (2021). Emergencia de newsletters especializadas en Covid-19: información curada y actualizada en el email. El Profesional de la Información, 30(4). https://doi.org/10.3145/epi.2021.jul.10

Sixto-García, J.; López-García, X.; Toural-Bran, C. (2020). Oportunidades para la cocreación de contenidos en los diarios nativos digitales. El profesional de la información, 29(5). https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.26

Sixto-García, J., & Rodríguez-Vázquez, A. I. (2021). YouTube como canal de distribución de la prensa en España. Estudios sobre el Mensaje Periodístico27(2), 649–661. https://doi.org/10.5209/esmp.68612

Sixto-García, J., Rodríguez-Vázquez, A. I., & López-García, X. (2021). News Sharing Using Self-destructive Content in Digital Native Media from an International Perspective. Journalism Practice, 1–16. https://doi.org/10.1080/17512786.2021.2000883

Sixto-García, J., Rodríguez-Vázquez, A. I., & Soengas-Pérez, X. (2021). Modelo de análisis para canales de YouTube: aplicación a medios nativos digitales. Revista Latina de Comunicación Social79, 1–16. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1494

Soengas-Pérez, X.; López-Cepeda, A.-M.; Sixto-García, J. (2019). Dieta mediática, hábitos de consumo de noticias y desinformación en los universitarios españoles. Revista Latina de Comunicación Social, 74. 10.4185/RLCS-2019-1371-54

Túñez-López, J.-M., Toural-Bran, C., Valdiviezo-Abad, C. (2019). Automatización, bots y algoritmos en la redacción de noticias. Impacto y calidad del periodismo artificial. Revista Latina de Comunicación Social, 74. 10.4185/RLCS-2019-1391

Vázquez-Herrero, J. (2021). Enhanced Experiences in Interactive Nonfiction: An Experimental Study on the Effects of Nonlinearity and Interactivity. International Journal of Communicatio15(23), 1414–1436. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/16145/3388

Vázquez-Herrero, J. (2021). Nuevas narrativas en los cibermedios: de la disrupción a la consolidación de formatos y características. Estudios sobre el Mensaje Periodístico27(2), 685–696. https://doi.org/10.5209/esmp.70222

Vázquez-Herrero, J.; Direito-Rebollal, S.; López-García, X. (2019). Ephemeral Journalism: News Distribution Through Instagram Stories. Social Media + Society, 5(4). https://doi.org/10.1177/2056305119888657

Vázquez-Herrero, J.; López-García, X. (2019) When media allow the user to interact, play and share: recent perspectives on interactive documentary. New Review of Hypermedia and Multimedia, 25(4), 245-267. 10.1080/13614568.2019.1670270

Vázquez-Herrero, J.; Negreira-Rey, M.-C., López-García, X. (2019). La innovación multimedia e interactiva en el ciberperiodismo argentino. Revista de Comunicación, 18(1). https://doi.org/10.26441/RC18.1-2019-A10

Vázquez-Herrero, J., Negreira-Rey, M.-C., & López-García, X. (2020). Let’s dance the news! How the news media are adapting to the logic of TikTok. Journalism. https://doi.org/10.1177/1464884920969092

Vázquez-Herrero, J.; Vizoso, Á.; López-García, X. (2019). Innovación tecnológica y comunicativa para combatir la desinformación: 135 experiencias para un cambio de rumbo. El profesional de la información, 28(3). https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.01

Vizoso, Á., Vaz-Álvarez, M., & López-García, X. (2021). Fighting Deepfakes: Media and Internet Giants’ Converging and Diverging Strategies Against Hi-Tech Misinformation. Media and Communication9(1), 291–300. https://doi.org/10.17645/mac.v9i1.3494

Outros artigos

Sixto-García, J.; Rodríguez-Vázquez, A.-I.; López-García, X. (2021). Sistemas de verificación en medios nativos digitales e implicación de la audiencia en la lucha contra la desinformación en el modelo ibérico. Revista de Comunicación de la SEECI, 54, 41–61. https://doi.org/10.15198/seeci.2021.54.e738

Sixto-García, J.; Soengas-Pérez, X.; Rodríguez-Vázquez, A.-I.; Vázquez-Herrero, J.; López-García, X. (2021). Percepción social del periodismo en España. AdComunica, 22, 191–210. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2021.22.11

Vázquez-Herrero, J.; Negreira-Rey, M.-C.; Rodríguez-Vázquez, A.-I. (2021). Intersections between TikTok and TV: Channels and Programmes Thinking Outside the Box. Journalism and Media, 2, 1–13. https://doi.org/10.3390/ journalmedia2010001

Libros

Costa-Sánchez, C.; López-García, X. (2019). Comunicación móvil. Barcelona: Editorial UOC. ISBN 978-8-491-80569-4

Vázquez-Herrero, J.; Direito-Rebollal, S.; Silva-Rodríguez, A.; López-García, X. (2020). Journalistic Metamorphosis: Media Transformation in the Digital Age. Cham: Springer. ISBN 978-3-030-36314-7.

Vázquez-Herrero, J., Silva-Rodríguez, A., Negreira-Rey, M.-C., Toural-Bran, C., & López-García, X. (2021). Total Journalism: Models, Techniques and Challenges. Springer Nature.